De toekomst van de kermis!

Mevr. N. Vermolen opent het Symposium en heet iedereen welkom. “Zoals de naam van het symposium al aangeeft, gaat het over de toekomst van de kermis en we hopen dat iedereen wakker wordt geschud door de verschillende sprekers die, vanuit hun expertise in de vrijetijdssector, hun visie geven en ons anders laten kijken naar ons product. Misschien dat deze mensen ons net dat beetje voorsprong kunnen geven dat we hard nodig hebben, om als branche het hoofd boven water te houden”, aldus mevr. Vermolen.

Naar de kermis

naardekermis

De eerste spreker is de heer E. Taams, mediaondernemer.
De heer Taams heeft een website ontwikkeld “www.naardekermis.nl”, naar eigen zeggen de website die er allang had moeten zijn. Nu is er al veel informatie over de kermis te vinden op internet, alleen is de informatie heel erg verspreid. Een duidelijk overzicht van alle informatie op één site is er niet echt. Dat is een gemiste kans. Andere “concurrenten” zijn duidelijk te vinden op internet zoals: pretparken, festivals, zoals Lowlands, Zwarte Cross, bioscopen. Allemaal directe concurrenten van de kermis, en allemaal hebben ze een informatieve website.
In een normale maand tijdens het kermisseizoen, wordt er ongeveer 1000 keer per uur gegoogeld op het woord “kermis”. Dat zijn dus potentiële cliënten van de kermisbedrijfhouders.
Wat vinden zij:

Kermis.nu biedt het meest volledige overzicht aan kermissen op dit moment De enige informatie die je daarop kunt vinden, is waar een kermis wordt gehouden en vanaf welke datum tot welke datum. En dat is in vergelijking met de concurrentie minimaal. Voor de toekomst van de kermis heb je meer promotie nodig.

De heer Taams legt uit dat de website “www.naardekermis.nl” is opgebouwd uit verschillende lagen. Als eerste kun je een plaatsnaam ingeven en dan wordt er automatisch gezocht naar kermissen in een straal van 30 – 50 km om die plaats heen. Je kunt deze fase ook overslaan en er is dan vervolgens een kaart van Nederland te zien, waarop alle kermissen aangegeven worden, die er in een bepaalde periode zijn. Ook zie je allemaal attracties, die interactief zijn. Zodra je op een attractie drukt, krijg je een filmpje te zien van de betreffende attractie en informatie waar en wanneer die attractie ergens staat en van wie deze attractie is. Er kunnen ook meerdere attracties van dezelfde soort zijn, die allemaal bekeken kunnen worden.

Verder staat op de beginpagina een reuzenrad. Iedere gondel van het reuzenrad vertegenwoordigt informatie. Door middel van het bewegen van de muis over de gondels, is te zien welke informatie er te vinden is.
Al deze informatie moet wel eerst aangeleverd worden. Het is dus een website voor de kermis in het algemeen, waar de attractie van elke kermisexploitant goed gepromoot wordt.

Mevrouw Janse-Jobse, marketing specialist voor het midden- en kleinbedrijf

Mevr. Jansen-Jobse, Marketing specialist voor het midden- en kleinbedrijf, geeft aan dat je, wanneer je als bedrijf serieus genomen wilt worden, je niet meer om social media heen kan. Internet wordt steeds belangrijker bij het profileren van uw bedrijf. Dit hoeft niet veel geld te kosten, maar wel tijd. Voor de toekomst van de kermis is dit heel belangrijk. Mevr. Jansen geeft als voorbeeld: wanneer iemand aan b.v. zijn buurman vertelt, dat zijn bezoek aan de kermis zo leuk was, dan bereik je daarmee één persoon. Wanneer je via social media vertelt dat je de kermis leuk vind, dan bereik je veel meer mensen, al je volgers op bijvoorbeeld facebook. Zodra een contact dan reageert op je bericht, bereik je ook die volgers. Zo heb je een veel groter bereik. Zorg er dus voor dat jouw doelgroep geïnteresseerd is in het volgen van jou.

Wat, volgens mevr. Jansen, over het algemeen heel goed werkt, is wanneer mensen iets kunnen winnen als ze b.v. een bericht delen, zoals een selfie bij jouw attractie. Belangrijk!!!!! Maar beloof niet alleen iets, zorg dan ook dat die prijs werkelijk wordt uitgereikt en besteedt aan die prijsuitreiking ook veel aandacht op b.v. Facebook.
Of reclame maken kan ook goed, zoals bij een Reuzerad → bekijk je plaats vanuit de lucht. Via social media bereik je heel veel mensen!

logo social media

De heer E. Leurs, belevingsspecialist

De heer Leurs geeft aan dat het hiervoor vooral ging over promoten van het kermisbedrijf. Hij wil het vooral hebben over het ontwikkelen van gewenst gedrag van gasten; zij moeten zich (bijvoorbeeld op de kermis) thuisvoelen, zodat ze langer blijven en meer gaan besteden, maar ook weer anderen inspireren om te gaan. “Fishing in the blue ocean” is een begrip uit Amerika. Als je iets concurrerends neerzet, heb je 5 jaar voorsprong.

Er zijn vier fundamenten:

  • Veiligheid: wanneer mensen zich niet veilig voelen, gaan ze ook niet in de attractie.
  • Hoffelijkheid: het gaat vooral om hoe mensen met mensen omgaan.
  • Show: “storytelling” gaat weer belangrijk worden in de toekomst. Niet alleen je attractie opbouwen, maar maak een verhaal erbij, een voorshow als het ware.
  • Efficiëntie: op het gebied van exploiteren, attracties worden steeds sneller opgebouwd en weer ingepakt.

Al deze vier fundamenten zijn heel belangrijk. De bedrijfstak kermis is ingeschat op een omzet van 100 miljoen per jaar. Een serieuze bedrijfstak dus.

leurs website

De heer H. van Leeuwen, trendwatcher en expert in Leisure

Volgens de heer Van Leeuwen is het voor de toekomst van de kermis belangrijk dat het beleid wordt veranderd. Bij ongewijzigd beleid is er geen toekomst meer voor de kermis. Wanneer je tegenwoordig niet in google te vinden bent, dan besta je niet meer in deze tijd. De top 3 van vrijetijdsbesteding is wandelen, fietsen en funshoppen. Tegenwoordig is alles een beleving. Je moet een sfeer creëren, themadagen organiseren. Biedt de kermis nog wel genoeg aan? Er moet iets toegevoegd worden, want de mensen moet je verleiden om de kermis te bezoeken en niet verwachten dat ze vanzelf wel komen.

De kermis is niet meegegroeid, aldus de heer Van Leeuwen. Je hebt tegenwoordig veel uitjes met all-in prijzen, zoals bij bedrijfsfeestjes, kinderverjaardagen. Daar moet in worden samengewerkt. Als je weet wie je gast is, kun je ze via social media triggeren. De consument is op zoek naar verleiding. Als voorbeeld geeft de heer Van Leeuwen: Een kleine camping die geen budget heeft, staat tijdens een evenement, zoals b.v. de Tour de France, vol. Men vraagt dan 150 euro per nacht i.p.v. de normale 40 euro, maar ze staan vol omdat ze er via social media zijn in gesprongen op de behoefte van de consument. Het kost ze niets, maar het levert veel op.

Voor de toekomst van de kermis is het belangrijk dat je er voor zorgt, dat je weet hoeveel meer parkeergeld er wordt ontvangen in een gemeente als er een kermis is, dan kun je onderhandelen. Organisatoren van evenementen, die plaatsvinden in een bepaald gebied, hebben een onderhandelingspositie gekregen bij een gemeente, omdat ze weten hoeveel extra inkomsten een gemeente ontvangt wanneer dat evenement plaatsvindt.

toekomst exit

Als je kijkt naar reclame maken; de consument is de journalist, want die gaat via social media zijn ervaringen delen. Het publiek van nu is anders dan vroeger. De kermis moet mee veranderen. Het is zeker moeilijk om de kermis zomaar te wijzigen, maar door er dan maar niet aan te beginnen, is het van te voren al een verloren zaak. Ga kijken bij de “buren”, kijk wat de pretparken hebben gedaan om de stap te maken en leer er van. Het is vooral belangrijk om even over je eigen grens heen te kijken hoe het anders kan.

Iemand moet de regie nemen om veranderingen aan te dragen vanuit de branche.Het is een enorme uitdaging om de kermis in zijn totaliteit te veranderen, omdat je niet één aanspreekpunt hebt over wat er moet veranderen. Er zijn honderden aanspreekpunten, want het zijn allemaal zelfstandige ondernemers. Maar het is belangrijk om toch tot een samenwerkingsverband te komen, klein beginnen en langzaam uitbouwen. Het is vooral een kwestie van vertrouwen.
Verslag Symposium “de toekomst van de kermis”
Gehouden op zaterdag 24 januari 2015 in Hotel de Cantharel te Apeldoorn